Aikuista ei tarvitse holhota Ajatuksia yksilönvapaudesta, rajoituksista, huonoista laeista ja milloin mistäkin.

Kaikki blogit puheenaiheesta Autovero

Autokantavähennys auton ostajalle?

Autoilun tulevaisuusmalli 


Autokanta on tunnetusti vanhaa Suomessa. Vanhat autot ovat yleensä turvattomampia, kuin uudet vastaavan koko/teholuokan autot ja sama pätee kulutukseen ja sitä kautta myös ajoneuvon käytöstä syntyviin päästöihin.
Ilmastoraportti kirvoitti monet puolueet ottamaan kantaa Suomen autoiluun ja ovat myös ehdottaneet erilaisia keinoja asian korjaamiseksi. 


Määräävänä tekijänä on ollut päästöt ja on esitelty erilaisia tukia uuden auton ostoon ja jopa polttomoottoriautojen kieltoja pidemmällä aikavälillä.

Jarrua höpötykselle sähköautoista

Ympäristökeskustelu maassamme on lyömässä pahasti yli yksityisautoilun kurittamisessa. Poliitikot oikein kilpailevat, kuka keksii järjettömimmän rankaisukeinon. Vihreät eivät enää ole yksin haihatteluineen, vaan myös vanhat puolueet ovat lähteneet leikkiin mukaan.

Autoilu edullisemmaksi ja liikenteen verotukselle tiekartta

Monelle suomalaiselle auton omistaminen on välttämätöntä. Samalla saa maksettavakseen liudan autoiluun liittyviä veroja: autoveron, ajoneuvoveron, polttoaineveron, veron liikenne- ja autovakuutusmaksuista sekä arvonlisäveroja (alv polttoaineista, uusista ajoneuvoista, varaosista, huollosta ja korjauksista). Näistä autoilijaan kohdistuvista veroista kilahtaa valtion kassaan yli 8 miljardia euroa vuodessa.

Vähemmän veroja, enemmän autoja

Liikenne -ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan työryhmä on julkaissut toimenpideohjelman päästöjen vähentämiseksi. Helsingin Sanomien mukaan "asiantuntijat tekisivät autoilusta niin kallista, että kaikki vaihtaisivat menopeliä."

Autoilijoiden maksuja halutaan korottaa ja polttomoottoriautot kieltää. Sinisille se ei käy. Autoilijoilta kerätään jo nyt yli kahdeksan miljardia euroa vuodessa. Jokaisen suomalaisen pitää voida liikkua sujuvasti asuinpaikasta riippumatta. Pitkospuiden päässä ei voi käyttää joukkoliikennettä, koska sitä ei ole.

Autoverotuksen viilaus ei riitä, eikä Suomen ilmastotavoite täyty

Autoverotuksen viilaus ei riitä, eikä Suomen ilmastotavoite täyty – sähköautoilua realistisempi tavoite on autoveron poisto.

Jatkaaksemme tehokasta keskustelua ilmastotavoitteesta ja sähköautoilusta:

Kauppalehdessä on tänään Niko Rouhiaisen huomionarvoinen artikkeli:

Alkuun hieman harvemmin kuultuja lukuja.

Perussuomalaiset puolustaa ihmisten oikeutta autoilla

Meinaan jo nyt pyörtyä, kun menen tankkaamaan. Litrahinta sekä bensassa että dieselissä on järkyttävä. Perussuomalaiset esittää eduskunnassa polttoaineiden veron laskua. Kyllä meillä pitää olla mahdollisuus liikkua autolla työhön, harrastuksiin ja kauppaan.

Viiksihipsterit kurittavat maaseutua ja autoilijoita

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari on viime viikkoina paljastanut puolueensa kynnyskysymykset vaatimalla polttomoottoriautojen käytön ja maahantuonnin kieltämistä, lihansyönnin rajoittamista ja kansallista lentoveroa.

Vihreät kurittavat maaseutu-Suomea. Vihreille ei riitä, että maaseudun elinkeinoa yritetään heikentää lihansyöntiä rajoittamalla, vaan järkevä liikkuminenkin yritetään estää.

Autoverosta luopuminen olisi myös ympäristöteko

Meidän ihmisten aiheuttama osuus ilmastonmuutoksesta johtuu suurelta osin fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Liikenne tuottaa noin viidenneksen maamme kasvihuonekaasupäästöistä. Osuus on pysynyt melko samana jo pitkään. Samaan aikaan kuitenkin useimmat tieliikenteen päästöistä ovat vähentyneet selvästi aina 1980-luvun lopulta lähtien, vaikka liikennemäärät ovatkin kasvaneet. Liikenteen päästöjä ovat hillinneet mm. puhtaammin palavat polttoaineet ja pakokaasuja puhdistavat katalysaattorit.

Lopetetaan auton omistamisen verotus

Tämä olisi tärkeää, koska silloin ihminen voi omistaa auton, mutta viikolla pyöräillä töihin tai käyttää julkisia. Tämän voi mahdollistaa kahdella mallilla: 

a) sallitaan ajopäivien maksuton määritys päivän tarkkuudella

b) laitetaan kaikki auton verotus polttoaineeseen

Autoilijan veroeurolle enemmän vastinetta

Autoilijat maksavat erilaisia veroja yli 8 miljardia vuodessa. Vuonna 2017 autoveron ja ajoneuvoveron tuotot olivat yli 2 miljardia. Polttoaineveron tuotot tieliikenteestä olivat noin 3 miljardia. Polttoaineiden arvonlisäveroa kannettiin 1.2 miljardia, ja arvonlisäveroa ajoneuvoista, niiden osista sekä huolto- ja korjaustöistä yli 1.6 miljardia. Vero liikenne- ja autovakuutusmaksuista oli lähes 0.4 miljardia.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä